מאמרים > הרגלי אפס התנגדות

הרגלי אפס התנגדות

טוב אז החלטתם שאתם סוף סוף עושים שינוי בריאותי וגופני, אתם לומדים ומתכננים ומה הבעיה הראשונה שעולה, אחת משתיים: או שמה שהחלטתם לעשות לא תואם את מה שאתם רוצים להשיג ו\או שבחרתם בדברים קשים מידי לביצוע. למשל, החלטתם לרוץ מרתון בתחילת השנה הבאה כשהיא מגיעה עוד שבוע – לא סביר. 
לרוב זה קורה לנו בגלל תחושת הדחיפות, אני רוצה להשיג את השינוי עכשיו. הדבר הזה מגיע אלינו מהתת מודע וקורה בעקבות משהו שקרה לנו: לא הצלחנו לרדוף אחרי הילד, בקושי עלינו במדרגות וכו'… אז אתם אומרים לעצמכם שהשינוי היה צריך לקרות כבר אתמול ושאי אפשר להמשיך ככה.
תחושת הדחיפות מביאה לבחירות שלעיתים אינן מתאימות לשינוי שכזה ואחד משני דברים קורה או שנעשה ניסיון לא מוצלח לשינוי או שזה כמו לסיים פרויקט כדוגמת לרדת במשקל לקראת חתונה, התאמצתם כדי להגיע למשקל שרציתם, השגתם את זה אבל אחר כך אתם לא מצליחים לשמר את זה.
אז איך בונים הרגל שמחזיק לאורך זמן ואולי אף לתמיד?

business, choice, solution-3188128.jpg

תהליך בניית הרגל אפס מאמץ בקיצור

8 שלבים להכנסת הרגל אפס התנגדות לחיינו:

  • לשאול את עצמנו מה אנחנו צריכים עכשיו
  • סיעור מוחות – לפחות 10 התנהגויות שיובילו להשגת המטרה
  • צמצום להתנהגויות המשמעותיות ביותר וברות יישום
  • מה אנחנו באמת נעשה? מציאת ההתנהגות האידאלית לנו ספציפית ליישום
  • מציאת המניע/טריגר לביצוע ההתנהגות או ההרגל.
  • קיצור ההטמעה על ידי מניע רגשי.
  • שילוב תנועת ניצחון.
  • חזרתיות להטמעה מלאה

כדי למנוע את הכישלון או ניסיון כפרויקט שלא מחזיק. אנחנו מבצעים את השינוי מתוך מודעות ללא תחושת דחיפות ותוך כדי התייחסות לשלושת הממים במודל להתנהגות אנושית של Fogg, חוקר ההתנהגות מאוניברסיטת סטנפורד:

  1. מוטיבציה – יש רצון לבצע את ההתנהגות.
  2. מסוגלות – יש לנו את היכולת לבצע את הדבר שאנחנו רוצים לעשות.
  3. מניע – יש איזשהו טריגר בסביבה שעוזר לנו לקבל את המסר שצריך לעשות את זה עכשיו.
 

מוטיבציה (שלבים א-ג), מסוגלות (ד), מניע והטמעה (ה-ח).

מוטיבציה

א. אנחנו צריכים לענות על השאלה מה חשוב לי עכשיו כדי לשנות את הבריאות שלי? איזה שינוי בסגנון החיים שלי יוביל אותי לכך? (ראו את חלק האסטרטגיה במאמר למציאת מטרות) קחו עכשיו כמה דקות התחברו לחוכמת הגוף שלכם, או אם כבר אתם יודעים מה אתם רוצים להשיג המשיכו לשלב הבא.

ב. עכשיו בעזרת סיעור מוחות פנימי העלו 10 התנהגויות לפחות, שהייתם רוצים לשלב בחייכם או אתם מאמינים שיתרמו לחזון אליו אתם רוצים להגיע. דוגמאות: לעשות הליכה בבקרים, להכניס מדיטציה פעם ביום, במהלך העבודה כל שעה לעשות 10-20 סקווטים וכו'… אחרי שמצאתם נעבור לשלב שלוש.

ג. נסו לזהות את ההתנהגויות שיתנו את ההשפעה החזקה ביותר על פי ההכרות שלכם עם עצמכם. מצאו 3-5 התנהגויות שאתם מאמינים שיזניקו אתכם הכי מהר אל עבר המטרה שלכם. שימו לב ללכת בבוקר לדוגמא, זה משהו שהוא בהחלט סביר להתחיל איתו. אמנם אם אתם הורים לילדים קטנים שבקושי מספיקים לצאת מהבית בזמן כדי להגיע לעבודה אחרי הורדת הילדים במסגרות או שאתם אנשים שמתקשים להתעורר בבוקר, כנראה שההתנהגות הזו לא תהיה עם אפס התנגדות ויהיה לכם קשה מאד לשלב אותה בחיי היום יום שלכם.
לכן בדקו את ההרגלים שאתם בטוחים שתוכלו ליישם ללא מאמץ מיוחד, ללא קושי. אז קחו כמה דקות עכשיו ומתוך הרשימה שהעליתם, תבחרו 3-5 התנהגויות עכשיו שלא רק יזניקו אתכם קדימה הן גם מתאימות לסגנון החיים והמקרה הספציפי שלכם.

מסוגלות

ד. השלב הבא הוא לבדוק עם הגוף שלכם, השתמשתם במוח בשביל להעלות את הרעיונות אבל כדי לבחור את המתאים ביותר, אתם צריכים לבדוק האם הגוף שלכם מסכים לבצע. אז איך עושים את זה? ויכול להיות שבהתחלה לא תרגישו כלום כי זה דורש תרגול וחיבור לגוף. מצאו מקום שתוכלו להיות בו בנוח ובשקט ללא הפרעה, קחו כמה נשימות עמוקות, עצמו את העיניים והרגישו את הגוף. עכשיו דמיינו את הפעולה שאתם רוצים לבצע, לדוגמא אתם מחנים את רכבכם במרחק 2 רחובות מהעבודה או עוצרים 2 תחנות קודם עם האוטובוס לוקחים את התיק וצועדים כדי להגדיל את טווח ההליכה הנדרש, איזו הרגשה יש לכם בגוף? האם אתם חשים חום? קשיחות כלשהי בגוף? אולי הרגשה של שחרור? אולי כלום כי אתם צריכים עוד תרגול? זה לוקח זמן אבל תנסו למצוא מבין הפעולות שבחרתם איזו מהן יש בה הכי פחות התנגדות של הגוף. זו שמצאתם תהיה ההתנהגות העיקרית שתכניסו לחייכם כרגע. אם לא מצאתם שנו מעט את ההתנהגויות כדי להקל עליכם וחזרו על התהליך עד שתמצאו את ההתנהגות שאתם יכולים לבצע ללא התנגדות.

מניע והטמעה

ה. עכשיו צריך למצוא מניע, חשבו על משהו שיניע אתכם לפעולה. אתם צריכים למצוא משהו שגם ככה קורה ביום שלכם ולגרום לו להיות המניע. אם נחזור לדוגמא של ההליכה לעבודה, אז אתם מחנים את הרכב במקום שאתם עוברים לידו מידי יום כמו סופרמרקט או קניון או כל דבר שמושך את תשומת הלב, ומשם תמיד מתחילים הליכה ואותו דבר לגבי האוטובוס\מונית וכו'…

ו. לפי Fogg למרות שיש מחקרים שמראים שצריך כך וכך ימים כדי לבנות הרגל, הוא מאמין שעם מניע רגשי חזק מספיק אפשר לבנות הרגל מידית. לדוגמא, נער שמקבל טלפון נייד לראשונה לא צריך להתאמץ כדי לבדוק בו כל יום המניע הרגשי הוא גדול מספיק כדי שזה יקרה מעצמו. לכן אתם צריכים למצוא את המניע הרגשי שיעבוד בשבילכם.

ז. משהו שאתם יכולים לנסות כהתחלה, הוא לחגוג את הדבר שהצלחתם לעשות כל פעם ע"י תנועה קלה של הגוף שמבחינתכם מסמלת הצלחה. החניתם את הרכב רחוק מהעבודה והלכתם תעשו תנועת "יש הצלחתי": תנו כיף לעצמכם, תפחו לעצמכם על השכם, מה שתבחרו שיעבוד בשבילכם.

ח. כדי להטמיע את הדבר בצעו אותו 7 פעמים ברצף ברגע זה, אפשר ממש לעשות את ההרגל הקטן או פשוט לדמיין בראש שעשיתם אותו ואת תנועת הניצחון שלכם.

think, mental work, man-272677.jpg

נסו את התרגיל בעצמכם להרגל שאתם חושבים שיאיץ אתכם קדימה. ממליץ לבצע באופן מלא כדי לקבל את כל האפקט, בהצלחה!

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם מי שאתם חושבים שיקבל ממנו תובנות.

אם אתם רציניים לגבי הבריאות שלכם ורוצים לשנות אותה באופן מלא ולתמיד, לחצו על הכפתור ותתחילו לעבוד איתי בדרך לשם. כשנעבוד יחד, אתמוך בכם במסע לשינוי בריאותי מהיר ביותר עם כל הכלים שיש ברשותי.

רוצים בריאות שלמה ללא התנגדות? נסו את תכנית

איפוס ואיזון

יצירת בסיס בריאותי חזק לאיכות חיים גבוהה בזמן קצר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *