מאמרים > שליטה ברגשות - דרכי פעולה

שליטה ברגשות – דרכי פעולה

ההורים שלי התגרשו כשהייתי בן 16, אמנם הרבה נערים/ילדים חוו גירושין של הוריהם, אבל אני לא חושב שרבים מהם חוו את אבא שלהם עוזב את הבית ביום ההולדת שלהם. בהתחלה היה לי מאד קשה והמון רגשות של כעס, תסכול וחשש מהעתיד הציפו אותי, וזה ברור בגלל השינוי הדרמטי בסטטוס קוו, במיוחד שזה הדבר היחיד שהכרתי כל חיי. במרוצת השנים הבנתי כמה הסיטואציה הזו חיזקה אותי וגרמה לי לרצות להיות אדם יותר טוב. לפני הגירושין, מודה, הייתי עצלן והעברתי הרבה מהזמן במשחקי מחשב. אחרי הגירושין התחלתי להתאפס יותר על החיים שלי ונכנסתי בתיכון למגמה של פיזיקה/כימיה בתוספת מחשבים, הפכתי בהמשך ללוחם בצבא, סיימתי פסיכומטרי עם ציון מעל 700 כי למדתי כל ערב אחרי העבודה בבית הדפוס ומשם המשכתי ללימודים עד שקיבלתי את הדוקטורט. אפשר לראות שהשינוי הזה אולי לא היה מידי, אבל עם הזמן שינה את דמותי העצלנית לחלוטין ויצאתי ממשהו שיכל היה להפוך ללופ של רגש שלילי. למה אני מספר לכם את זה?

דרכי הפעולה בקצרה

מודעות

מודעות גבוהה ובחינת הרגשות ללא שיפוטיות

חיזוק אישי

עבודה על כל תחומי החיים שלכם

הגנה רגשית

צמצום רגשות שליליים והתמקדות בחיוביים

הודיה

מדוע כדאי להודות על מה שיש לנו

תרגיל

תרגיל התמודדות עם מצבי דאגה

הרגלים

ארבעה הרגלים להורדת סף הדאגה

אחד הדברים הקשים ביותר לביצוע הוא שליטה ברגשות. זה ידוע שאנו מונעים מרגש, כאשר אנו נתקלים במישהו/מצב כלשהו מתרחש, זה מלווה ברגש. לרוב הרגשות הללו מתפרצים באופן רנדומאלי כתלות בהרגשה הכללית שלנו באותו זמן. האם אי פעם חשבתם שניתן לנהל את הרגשות שלנו? האם הרגש חייב להתפרץ? האם חייבים להחזיק בפנים את הרגש שלנו כשהוא לא מתאים – כמו שלימדו את חלקינו? אז כמובן שאנחנו בני אדם וזה תהליך אבל ישנם דברים שאפשר לעבוד עליהם על מנת לשפר את השליטה ברגשות. אבל קודם נרצה להבין מדוע שליטה ברגשות היא כל כך חיונית.

חשבו על זה, האדם שהייתם רוצים להיות וניקח לדוגמא את הדבר הכי נדוש וזה אדם רזה ובריא. האם אדם רזה ובריא הרגש הוא זה שמניע אותו לאכול? לשתות? לעשות ספורט? כמובן שכן אבל הרגש הזה מנוהל כרגש חיובי כי הוא רוצה לאכול בריא, לשתות רק מים ולהתאמן 6 פעמים בשבוע. אדם שמתמיד בדברים שכאלה, לפחות לפני שהדבר הופך להרגל שלא תלוי בשום דבר (מזג אוויר, מה קורה בחדשות וכו'…), הרגש פה חשוב מאד ולכן אנחנו בונים חזון לעתיד, רואים אותו מתרחש לנגד עינינו כי זה מניע אצלנו רגש חזק מאד של רצון להגיע לשם שמאיץ את היציאה לפעולה. במקרה הזה אנחנו משתמשים ברגש כדי ליצור שינוי אצלנו.

girl, jump, leap-2203338.jpg

עד עכשיו דיברתי על רגשות חיוביים אבל מה לגבי רגשות שליליים, אף אחד לא יכול להימנע מאובדן, קשיים, אנרגיה שלילית ולכן אנחנו במקרים האלה תמיד רוצים לזכור: "אני בסדר, אני תמיד אהיה בסדר, אין דבר שצריך לקרות כדי שאהיה בסדר, ואין דבר שיקרה ויעצור אותי מלהיות בסדר" Srikumar Rao. אתם תמיד תהיו בסדר והמצב שאתם נמצאים בו עכשיו לא יימשך לעד, עם הזמן תבינו שאתם יכולים לצמוח מכל סיטואציה. אפילו לפילוסוף הצרפתי הדגול, Montaigne, היו רגשות שליליים שעלו במוחו, הוא אמר "החיים שלי היו מלאים באסונות איומים שרובם מעולם לא קרו". כל דבר שקרה, קורה או יקרה הוא כאן כדי שנצמח ונלמד ממנו להיות הכי טובים שלנו. לכן, עלינו לאמץ ראייה לא שיפוטית לגבי כל דבר שקורה לנו.

 

ok, rubber stamp, stamp-477504.jpg

אז מה אנחנו יכולים לעשות ביום יום כדי שהרגשות שלנו לא ינהלו אותנו? שנחווה אותם אבל לא נפעל מידית בעקבותיהן. זה די ברור שרגש עולה מהר הרבה יותר מהמחשבה, אם היינו צריכים לברוח מאריה עכשיו מה שיניע אותנו היא לא המחשבה אלא הרגש או האינסטינקט. לכן, זה קשה ביותר לעצור אחרי שהרגש עולה ולתהות מה קרה פה ולמה הרגש עלה והאם הוא נכון, לא תמיד צריך להאמין לרגשות.

כדי לצאת מלופ של רגש שלילי צריכים לראות שאנחנו במצב הזה ולנתח אותו. אולם, זה קשה ביותר מכיוון שאנחנו מאמינים לרגש שאנחנו חשים. כדי לנסות לא להאמין מידית, כל פעם שאתם נמצאים במצב של: אני מרגיש/ה, אני חווה, נראה לי ש… תשימו סימן השאלה. האם הדבר הזה באמת נכון או שהוא מתקיים רק אצלי? ועל בסיס מה העליתי את זה? לדוגמא: את/ה פוגש/ת חבר ונראה שהוא מתנהג אלייך לא כרגיל, הרבה פעמים אנחנו נכנסים לסיטואציה שזה בגללנו אך ייתכן שזה לא קשור אלינו כלל. אנחנו צריכים לשאול שאלות ולהבין האם מה שפירשנו כמה שקרה הוא באמת מה שחשבנו ורוב הפעמים נגלה שאין קשר בין הרגש והמחשבה למציאות ולחבר אולי היה יום לא מוצלח שגרם לו להתנהג איך שהתנהג, ללא קשר למשהו שעשיתם…
אם נשים לב לרגשות שלנו, גם אלה הלא חזקים, נסתכל על מה שאנחנו מרגישים בעין לא שיפוטית וננסה ללמוד מה קרה שהרגש הזה עלה לנו כרגע. זה יגביר את המודעות שלנו לרגשות ולמתי עולים לנו רגשות כאלה ואחרים וככל שנעשה זאת יותר נוכל לזהות מתי הרגשות שלנו עלולים לצוץ וללהטט במנעד הרגשות שלנו.

halloween, infinity, infinite-5660841.jpg

אפשרות שנייה היא הדבר הכי טוב שתעשו לעצמכם וזה לחזק כל פן בחיים שלכם, החל מהבסיס הבריאותי כי כמו שאמר קונפוציוס: "אדם בריא רוצה אלף דברים, אדם חולה רוצה רק אחד", תדאגו לאייך שאתם מופיעים כבני אדם כל יום, לזוגיות שלכם, ילדים, קריירה, כסף וכולי – קחו אחריות על החיים שלכם! אדם שחזק בכל התחומים של החיים או לפחות עובד עליהם, קל לו יותר להתמודד עם רגשות קשים מפני שהוא עצמו שלם עם איך שהוא מנהל את חייו וזה דבר גדול בפני עצמו.

הסופרת והפילוסופית איין ראנד אמרה: "זה לא שאני לא סובלת, זה שאני יודעת את חוסר החשיבות של הסבל. אני יודעת שצריך להילחם בכאב ולזרוק אותו הצידה, לא לקבל אותו כחלק מהנשמה וכצלקת קבועה בהשקפה שלנו על הקיום." אנשים עם מודעות שפועלים לחזק את עצמם בכל התחומים וחשוב להם להרגיש טוב כל הזמן ידרשו מעצמם לחוות פחות סבל ע"י ההבנה שהוא אינו חשוב ורק מפריע לחיים. כמובן שנחווה סבל / אכזבה / תחושת כשלון / דכאון בכל מקרה כי אין דרך להימנע מרגשות אלה אבל לפחות לא נשקע בתוכם והם יהיו זמניים ויחלפו.

man, board, drawing-2037255.jpg

אפשרות נוספת פשוטה, אבל משמעותה להפסיק להתפשר ולכן קשה ביותר. היא להיות חכמים יותר ולהימנע (עד כמה שניתן) מהכנסה של רגשות שליליים לחיים שלכם. לדוגמא: להפחית בצפייה בחדשות הרעילות ורק להתעדכן בעובדות הכרחיות, להיפרד מאנשים שליליים בחיים שלכם וכל דבר שמניע רגשות שליליים. מהצד השני הכניסו יותר רגשות חיוביים לחייכם בדמות האנשים עימם אתם מתרועעים שיהיו ברמה שלכם או יותר גבוהה, זמני התנתקות (חופשות או אפילו ארוחת צהרים בלי טלפונים) וכל דבר שמעלה שמחה ורגשות חיוביים אחרים. בנוסף, לחוות את החיים בהווה ולא במחשבות על העתיד, סר וויליאם אוסלר (מהמייסדים של בית הספר לרפואה על שם ג'ון הופקינס) אמר "הדרך הטובה ביותר להתכונן למחר היא להתרכז עם כל האינטליגנציה שלך, כל ההתלהבות שלך, לעשות את העבודה של היום בצורה מעולה. רק כך תוכל להתכונן לעתיד".

no, negative, board-1532840.jpg

הרגש שהוא עצמו קטגוריה שלמה הוא הודיה, אומרים שכאשר אתה מודה על משהו אתה לא יכול לכעוס באותו זמן. כשאנחנו מודים על מה שיש לנו אנחנו שולחים מסר לתת מודע שלנו (או ליקום) שאנחנו בסדר ושאנחנו יכולים לקבל עכשיו עוד דברים טובים. אם אני חי בהוויה של הודיה אני נמצא ברגש שהוא חיובי כל הזמן. ההודיה נבדקה מחקרית ונמצאה כמועילה לרווחה ולשגשוג מנטאלי, פיסי ובאספקטים הקשורים לעבודה. לכן כדאי לפתח איזשהו תרגול של הודיה בין אם זה בכתיבה ביומן, במדיטציה, במחשבות או כל דבר שמתאים לכם, כי אין ספק שמה שתקבלו בתמורה יהיה עלייה בחסינות הרגשית שלכם וברווחה הכללית שלכם.

happiness, joy, fresh air-1866081.jpg

הנה תרגיל קטן להתמודד עם מצבי דאגה מתוך הספר "אל דאגה : שיטות בדוקות להתגבר על חרדות" מאת דייל קרנגי.
כדי למצוא את הדרך שלך לצאת ממעגל הדאגות המטריף שלכם:

  1. כתבו בדיוק ממה אתה מודאגים.
  2. רשמו מה אתם יכולים לעשות בנידון.
  3. החליטו מה לעשות.
  4. התחילו מיד בביצוע החלטה זו.

למרות שזה נשמע פשוט, רבים מאיתנו אף פעם לא נוקטים בצעדים האלה. אנחנו נותנים לדאגות להסתובב במוחנו, במקום לנקוט בצעדים בונים לחשוב על פתרונות אפשריים, ואז לקבל החלטה, להתקדם ולפעול.

למה שלא תקדישו דקה עכשיו ותנסו את התרגיל הזה עם משהו שעולה לכם בראש? כתבו בדיוק ממה אתם מודאגים. תעשו את זה עכשיו, אם אתה יכולים.

תעשו סיעור מוחות. מהם 10 פתרונות אפשריים? או קחו את זה רחוק – מהם 25 פתרונות אפשריים? גם אם הם נראים כמו רעיונות מוזרים, העלו אותם על הנייר.
ככל הנראה תתחילו לראות אפשרויות חדשות וסביר להניח שתצאו מהמצב שבו אתם תקועים כתוצאה מכך. עכשיו הקיפו את הפתרון הטוב ביותר שלכם וקבלו את ההחלטה ללכת על זה. ואז תנועו קדימה בהתבסס על החלטה זו. עברו מ"לדאוג" ל"להחליט" ל"לעשות"!

בספר המחבר גם מתאר 4 הרגלים להורדת סף הדאגה מה שיתרום לשליטה גדולה יותר ברגשות שלנו.

  1. נקו את שולחן העבודה מכל הניירות למעט אלה הדורשים טיפול מידי: האם שולחן מבולגן אי פעם תרם לריכוז שלכם? כנראה שלא, קל להתפזר כאשר יש ניירות שלא קשורים למשימה שלפנינו. זכרו שאנו לא באמת יכולים לעשות כמה דברים במקביל וכדאי להתמקד בדבר אחד בכל פעם, אז היפטרו ממה שלא שייך למה שאתם עושים כעת.
  2. עשו דברים לפי סדר החשיבות. על תתפשרו על הימנעות מביצוע זוטות שמפריעות לכם לעשות את מה שחשוב.
  3. כאשר אתם מתמודדים עם בעיה, אם יש לכם את כל מה שצריך על מנת לקבל החלטה – פתרו אותה באותו רגע . אם אתם יכולים לקבל החלטה במהירות ולהתמודד איתה, למה להישאר עם רשימת מטלות ארוכה שגורמת לכם לחץ?
  4. למדו לארגן, להאציל סמכויות ולפקח. הפחיתו את הדאגה שלכם ושפרו את היעילות באמצעות האצלת סמכויות וארגון מוצק של פרויקטים וסדרי עדיפויות.

אסתר היקס (מהסרט "הסוד") אמרה, "דאגה היא להשתמש בדמיון שלך כדי ליצור את מה שאתה לא רוצה".

למה לבזבז עוד דקה אחת מהחיים שלך בדאגה למשהו, כאשר אתם יכולים לבזבז את אותה כמות אנרגיה ליצירת החיים שאתם באמת רוצים? תנו להיום להיות היום שבו אתם "תפסיקו לדאוג ותתחילו לחיות"!

home office, computer, desk-1867761.jpg
achieve, woman, girl-1822503.jpg

תקציר - שליטה ברגשות

  1. מודעות – שימו לב יותר לרגשות שעולים בכם והיו סקרנים איפה אתם מרגישים אותם בגוף? מתי הם עולים? מי מביא אותי לרגשות הללו?
  2. חיזוק מבפנים – עבדו על כל תחומי החיים שלכם ושפרו אותם באופן יומיומי בצעדים קטנים וללא שיפוטיות.
  3. הגנה רגשית – עשו דברים שמעלים בכם רגשות חיוביים והימנעו עד כמה שניתן מאנשים, מאורעות ומצבים שמביאים לרגשות שליליים.
  4. הודיה – מצאו דרך המתאימה לכם להודות על מה שיש לכם (יומן, מדיטציה, הגות..), הוויה של הודיה = רווחה ושגשוג.
  5. תרגיל – כיצד להתמודד עם מצבי דאגה ב-4 צעדים פשוטים.
  6. הרגלים ליישום – 4 הרגלים להורדת סף הדאגה בחיים בכלל.

אהבתם את המאמר? שתפו אותו עם מי שאתם חושבים שיקבל ממנו תובנות.

אם אתם רציניים לגבי הבריאות שלכם ורוצים לשנות אותה באופן מלא ולתמיד, לחצו על הכפתור ותתחילו לעבוד איתי בדרך לשם. כשנעבוד יחד, אתמוך בכם במסע לשינוי בריאותי מהיר ביותר עם כל הכלים שיש ברשותי.

רוצים בריאות שלמה ללא התנגדות? נסו את תכנית

איפוס ואיזון

יצירת בסיס בריאותי חזק לאיכות חיים גבוהה בזמן קצר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *